Waarom u als werkgever een contractverlenging op papier zet
Home » Actueel » Waarom u als werkgever een contractverlenging op papier zet

Waarom u als werkgever een contractverlenging op papier zet

13 juli 2018

Antwoord: de werknemer heeft anders mogelijk recht op betaling van één maandsalaris.

Werkneemster van een tandartsenpraktijk heeft een tijdelijke arbeidsovereenkomst. Als de arbeidsovereenkomst bijna afloopt laat zij de werkgever weten vanaf volgende maand niet meer te komen werken. Vervolgens vraagt ze om een vergoeding voor het niet opzeggen van de arbeidsovereenkomst.

De werkgever wil geen vergoeding betalen. Hij heeft tijdens een kort overleg contractverlenging aangeboden en werkneemster is daarmee akkoord gegaan; werkneemster kiest er zelf voor om te stoppen.

Volgens werkneemster waren de gesprekken over de verlenging nogal onduidelijk. Daarom heeft ze net voor het aflopen van de arbeidsovereenkomst laten weten dat ze stopt: ze heeft een nieuwe baan.

Volgens het hof moet een werkgever ter voorkoming van onduidelijkheden schriftelijk laten weten of een arbeidsovereenkomst verlengd wordt of niet. In de wet staan de woorden ‘al dan niet’. De werkgever moet dus in beide gevallen zijn voornemen op papier zetten. De werkgever moet dus de vergoeding betalen.

Lees hier de uitspraak

Print of deel dit artikel online

Meer informatie? Neem contact met ons op:

Mr. Monieke Hendriksen

Mr. Monieke Hendriksen studeerde Nederlands recht met de specialisatie Privaatrecht aan de RUG. Aanvullend heeft zij arbeidsrechtelijke vakken gevolgd. Meer informatie

Specialismen: Arbeidsrecht, ontslagrecht

050 302 35 66