Naleving en Handhaving
Home » Diensten » Zeevarende » (Inter)nationale wet- en regelgeving » Naleving en Handhaving
Teksten op onze website worden op dit moment herzien i.v.m. nieuwe wetgeving (Wet Arbeidsmarkt in Balans en de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren). Twijfelt u aan de juistheid van informatie? Neemt u vooral contact met ons op.

Naleving en Handhaving

Elke staat is verantwoordelijk voor de technische toestand en daarbij behorende veiligheidsniveaus van schepen die onder haar vlag varen, de zogeheten Vlaggenstaat-verantwoordelijkheid. Wanneer een schip varend onder haar vlag betrokken raakt bij een maritiem ongeluk, is de Staat verplicht een onafhankelijk onderzoek uit te voeren naar de oorzaak van dit ongeluk en eventuele aanbevelingen voor verdere verbetering van de maritieme veiligheid te doen.

Hoewel de uiteindelijke verantwoordelijkheid van de zeewaardigheid van de schepen bij de vlaggenstaat ligt, kunnen havenstaten (Port State control) eisen stellen aan de schepen die hun havens bezoeken. Het is een vangnet dat in werking moet treden, als de vlaggenstaat en classificatiebureau (klassenbureaus) steken laten vallen.

Print of deel dit artikel online